Nyt om Next

marts

95 folkebiblioteker kan ikke tage fejl!

Vi er simpelthen så glade for, at 95 ud af 98 kommuner har tilsluttet sig den nye hjemmesideløsning – ovenikøbet er de fleste af jer klar på at migrere til sommer.

78 af jer har valgt at blive redaktørbiblioteker og de resterende 17 bliver webmasterbiblioteker. I kan se her, hvor mange, der går på i de forskellige måneder:

Vi får hjælp til manualen

Manualen til Folkebibliotekernes CMS udvides og forbedres på daglig basis. Vi har efterlyst hjælp til manualskrivning og her har Aalborg Bibliotekerne budt sig til. Digital formidler Jørgen Bech Pedersen er blevet koblet på manual-projektet og har allerede bidraget med flere tekster. Tusind tak til Aalborg for støtten, den er værdsat.

Klik på billedet herunder og få adgang til manualen:

Test i børnehøjde

En vigtig del af udviklingen af det nye børnesite er brugerinvolvering. Den bedste måde at sikre sig, at vi træffer nogle gode beslutninger, er naturligvis at gå til dem, det hele drejer sig om, nemlig børnene selv.  Blandt andet har det været vigtigt for os at blive klogere på børnenes søgeadfærd, når de skal finde frem til en bog at læse.

Senest har Gejst Studio, som har lavet det nye design til børnesitet, afholdt en workshop, hvor børnene blandt andet skulle teste det nye søgefelt, som også kommer i brug på Folkebibliotekernes CMS.

Workshoppen gav os nogle spændende indsigter om børnenes søgeadfærd og -evner. Generelt var børnene fint tilfredse med søgefeltet, men kom meget i tvivl om, hvilke ord de skulle søge på, hvis de ikke kendte en specifik titel på en bog og var enormt optagede af at stave helt rigtigt.

Derimod var de helt hjemme i de filtreringsfunktioner, de kender fra for eksempel webshops, og var også gode til at browse sig frem til en bog. På baggrund af indsigterne er der efterfølgende blevet udarbejdet et udkast til et nyt filtreringsdesign målrettet børn.

Fem erfarne biblioteksfolk tester formidlingsdelen

I øjeblikket er fem erfarne webredaktører og teknikere fra forskellige folkebiblioteker i gang med at teste formidlingsdelen af Folkebibliotekernes CMS.

Vi har snakket med to af dem, Nino Tiainen fra Københavns Biblioteker, der i øjeblikket er indstationeret i Det Digitale Folkebibliotek og er ansvarlig for testerne og Anya Mathilde Poulsen fra køge bibliotekerne.

Stor tak til de øvrige tre testere også. De er:

•    Bente Jensen fra Københavns Biblioteker
•    Medo Huremovic fra Aalborg Bibliotekerne
•    Michael Wilhjelm Christoffersen fra Albertslund Bibliotek

Klik på billedet  herunder og bliv klogere på, hvordan det foregår når man tester, hvor meget testerne egentlig kan påvirke og hvorfor det giver en bedre løsning, jo flere vi er med til at løfte opgaven.