Nyt om Next

februar

Udvikling buldrer derudad

Sammen med Reload er der fuld skrue på udviklingen, hvor vi arbejder på:

-    Formidlingskomponenter (navigation, artikler/nyheder, arrangementer m.v.)
-    Færdiggørelse af Lånerstatus & Brugerprofil
-    Driftmodning og optimering af Driftplatformen

Der er utroligt meget vi skal nå, og vi er stadig nødt til at overveje og prioritere alle funktioner. På flere områder kommer vi til at levere en simplere løsning end vi havde håbet på, mens vi på andre områder leverer en bedre løsning end vi havde forestillet os.

Snitflade til billetsystemer

Her er der både lidt godt og lidt skidt, alt efter hvilket billetsystem man anvender. Som en del af programmets oprindelige plan, skal den fremtidige integration mod billetsystemer være en simpel åben snitflade, som alle leverandører kan anvende.

Det betyder at integrationen til nogle billetsystemer bliver bedre (evt. fordi den ikke har været der før) mens den vil blive give dårligere funktionalitet for andre. Eksempelvis vil der ikke i fremtiden være mulighed for synkronisering begge veje, mellem CMS og billetsystem (undtagen omkring hvornår arrangementer er udsolgt).

Ny hurtig procedure for oversættelser

I DDB CMS kan man kun skubbe nye tekststrenge ud til bibliotekerne i forbindelse med en ny release.
Det har nogle gange givet problemer, hvis en oversættelse var blevet glemt, eller hvis vi efterfølgende havde behov for at rette en tekst globalt.

For at få en mere smidig håndtering af systemtekster i Folkebibliotekernes CMS har vi fået en translation server, der laver en global oversættelsesfil, som hjemmesiderne automatisk henter ind med jævne mellemrum. Det betyder, at rettelser hurtigt vil slå igennem på jeres hjemmesider uden, at I skal gøre noget.

Den globale fil kommer ikke til at overskrive lokale oversættelse, så I får stadig mulighed for at rette i en tekst lokalt.

I forhold til backend’en er ambitionen af oversætte hele grænsefladen og vi er godt på vej. Som udgangspunkt bliver de nye hjemmesider udelukkende født med dansk brugergrænseflade, men med translation serveren får vi mulighed for på sigt at lave versioner af hjemmesiderne på andre sprog, hvis det prioriteres. Vi har i arbejdet stort fokus på at give jer så god en redaktøroplevelse som muligt.

Få svar på dine spørgsmål om onboarding

Der er ikke lang tid til deadline for tilmeldingen til den nye hjemmeside, og det kan vi godt mærke. Der kommer dagligt spørgsmål ind fra bibliotekerne, som vi forsøger at svare bedst muligt på. Vi har samlet en række af de spørgsmål og svar, så I kan blive klogere på overgangen.

Du finder vores onboarding FAQ her

Medlemsbiblioteker hjælper med test af biblioteksformidling

Frem til lanceringen hjælper fire erfarne redaktører og teknikere fra forskellige medlemsbiblioteker med at funktionsteste den del af leverancen til Folkebibliotekernes CMS, som giver redaktørerne mulighed for at publicere- og administrere indhold. De fire testere stammer fra Køge Bibliotekerne (Anya Mathilde Poulsen), Aalborg Bibliotekerne (Medo Huremovic’), Albertslund Bibliotek (Michael Wilhjelm Christoffersen) og Københavns Biblioteker (Bente Jensen).

Hver fjortende dag frem til starten af marts mødes gruppen af testere online og gennemgår, hvad der skal testes i den næste uge. Indtil videre er der planlagt fire testmøder. Sandsynligvis vil testgruppen fortsætte i et eller andet format efterfølgende. Planlægning og koordination af testforløbet står Nino Tiainen for som er indstationeret frem til marts og til dagligt arbejder hos Københavns Biblioteker.

Tidlig adgang til folkebibliotekernes CMS for seks lånere

Seks lånere får i starten af februar adgang til Folkebibliotekernes CMS før alle andre. Vi afholder nemlig brugervenlighedstest, hvor lånerne har meldt sig som frivillige til at teste den nye løsning.

Det er firmaet Designpsykologi som står for testen. Brugerne vil i forbindelse med testen blive bedt om at løse en række opgaver og efterfølgende bliver de interviewet for at afdække årsagerne til lånernes handlinger. Fokus er at teste om brugerne kan forstå og anvende en række af de vigtigste funktioner specifikt inden for områderne ”Søg og reservering” og ”Lånerstatus og brugerprofil”. Desuden giver testen vigtige input i forhold til brugernes afkodning af betydning af grænsefladeelementer osv.

Hjælp søges til manualskriving

Vi har rigtigt travlt med at få udviklet Folkebibliotekernes CMS og lige nu især alt det som man skal kunne gøre som redaktør; oprette artikler og arrangementer, indstille åbningstider, beskrive filialer etc.
Har du erfaring med de ting i DDB CMS og vil du være med til at sikre kvaliteten af den manual der er under opbygning på Folkebibliotekernescms.dk, så vil vi rigtigt gerne låne noget af din tid.

Skriv til agms@sonderborg.dk, hvis du er interesseret – dit bidrag vil både blive værdsat of os i Det Digitale Folkebibliotek og af hele sektoren, der kommer til at bruge manualen i mange år fremover. Vi har brug for 2-3 skribenter.

Er du tilmeldt webinar om Next?

På det næste webinar d.27. februar kl.9 - 10, kan du få en guidet rundtur i Folkebibliotekerness CMS, høre om udrulningsplanerne og få sidste nyt fra pilotbibliotekerne.

Du kan tilmelde dig webinaret her

Ledig stilling i Det Digitale Folkebibliotek

Vi leder efter en hybrid mellem en it-arkitekt, en analytiker og en teknisk projektleder, der gerne vil arbejde med projekter og teknologi, der giver værdi for alle borgere i Danmark.  Du kan læse mere om stillingen her.